سلام دوست خوبم . به خدمت تحقق بازار خوش اومدی.
سوال مهم و اساسی اول اینه :
تخقق فروش و بازار یعنی چی؟!
من می دونم و شما هم قطعا به این موضوع آگاه هستید ، که تمامی صنایع ، سازمان ها ، مشاغل و یا لپ کلام همه ی کسب و کارها با قصد سود آوری و افزایش درآمد پا به عرصه بازار می گذارند، سوال مهم اینه چرا موفق نمی شن و چرا در نهایت کسب و کارها رشدی و سعودی پیش نمی رن؟
بر طبق
دلایل عدم موفقیت و رشد کسبوکارها:
1. فقدان استراتژی روشن و برنامهریزی دقیق
بسیاری از کسبوکارها بدون داشتن یک برنامه استراتژیک جامع وارد بازار میشوند.
این کسبوکارها غالباً از تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصتها، تهدیدها) استفاده نمیکنند.
عدم شفافیت در اهداف بلندمدت و کوتاهمدت باعث سردرگمی میشود.
منبع پیشنهادی:
کتاب Strategic Management نوشته Fred R. David
مقاله Harvard Business Review: “Why Strategy Execution Unravels—and What to Do About It”
2. مدیریت ناکارآمد
ضعف در رهبری و مدیریت منابع انسانی یکی از مهمترین دلایل شکست کسبوکارهاست.
بسیاری از مدیران مهارت کافی در تصمیمگیری استراتژیک، مدیریت تغییرات و هدایت تیمها ندارند.
منبع پیشنهادی:
Leadership in Organizations نوشته Gary Yukl
گزارش “Global Entrepreneurship Monitor (GEM)” برای ارزیابی دلایل شکست جهانی استارتاپها
3. عدم شناخت بازار و مشتری
بسیاری از کسبوکارها بدون تحلیل دقیق بازار هدف و نیازهای مشتریان شروع به فعالیت میکنند.
عدم تحقیقات بازاریابی یا تحلیل ناکافی رقبا منجر به ارائه محصولات یا خدماتی میشود که تقاضای کافی ندارند.
منبع پیشنهادی:
کتاب Marketing Management نوشته Philip Kotler
مقاله “Customer Understanding Is the Cornerstone of Marketing” از سایت McKinsey
4. کمبود منابع مالی
عدم توانایی در مدیریت منابع مالی، نقدینگی و تامین سرمایه مورد نیاز، به سرعت باعث از دست رفتن پایداری کسبوکار میشود.
سرمایهگذاری ناکافی در فناوری، تحقیق و توسعه (R&D) نیز عامل دیگری برای شکست است.
منبع پیشنهادی:
مقاله “The 20 Reasons Startups Fail” از CB Insights
کتاب Financial Intelligence for Entrepreneurs نوشته Karen Berman
5. نبود نوآوری و تطبیق با تغییرات
در بازارهای پویا، عدم توانایی در نوآوری و تطبیق سریع با تغییرات محیطی، موجب از دست رفتن رقابتپذیری میشود.
نمونههایی از این موضوع، سقوط برندهایی مثل نوکیا یا کداک است که به تغییرات تکنولوژی واکنش کافی نشان ندادند.
منبع پیشنهادی:
کتاب Innovator’s Dilemma نوشته Clayton M. Christensen
مقاله “How Companies Can Adapt to Disruption” از مجله MIT Sloan Management
6. فرهنگ سازمانی ضعیف
فرهنگ سازمانی که بر پایه بیاعتمادی، عدم شفافیت یا نبود انگیزه در کارکنان بنا شده باشد، باعث کاهش بهرهوری و افزایش نرخ خروج کارکنان میشود.
منبع پیشنهادی:
کتاب The Culture Code نوشته Daniel Coyle
گزارش Gallup: “State of the Global Workplace”
7. رقابت شدید
ورود رقبای جدید، قیمتگذاری تهاجمی یا ارائه محصولات نوآورانه از سوی رقبا میتواند مانع رشد کسبوکارها شود.
منبع پیشنهادی:
کتاب Competitive Strategy نوشته Michael E. Porter
مقاله “The Five Competitive Forces That Shape Strategy” از Harvard Business Review
8. فقدان بازاریابی موثر
استفاده از استراتژیهای بازاریابی سنتی یا ناکارآمد در عصر دیجیتال، باعث کاهش دیده شدن و تعامل کسبوکار با مشتریان میشود.
منبع پیشنهادی:
کتاب Digital Marketing Strategy نوشته Simon Kingsnorth
مقاله “The Impact of Digital Marketing on Business Growth” از مجله Elsevier
اشتراک ماهانه
تحلیل داده
تعیین سگمنت
آنالیز فروش
تست بازاریابی
تعیین سبک فروش